dc.contributor.author | Wiklund, Joacim | swe |
dc.contributor.author | Molander, Lina | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:40Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:40Z | |
dc.date.issued | 2008 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9807 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
I denna uppsats behandlas kulturskolelevers sociala liv och deras uppfattningar om att vara
elev på en kulturskola. Vårt syfte är att studera hur kulturskolelever talar om
musikundervisningen på kulturskolan och om det kan synliggöras huruvida deras sociala
livsmönster samt deras aktiviteter i kulturskolan har effekter på deras verksamhet i den
vanliga skolan. Vi studerar även elevernas sociala liv och mönster och ser om det finns några
likheter eller skillnader mellan elevernas sociala liv. Datainsamlingen utgörs av kvalitativa
halvstrukturerade intervjuer där eleverna svarar på 5 frågor (se bilaga 1) om hur de
uppfattade sin undervisning på kulturskolan, den vanliga skolan, hur de hade det på sin fritid
och hur deras hemsituation såg ut. Vi gör en kvalitativ analys med inslag av kvantitativa
sammanställningar. Vi använder oss utav ett sociokulturellt perspektiv, den ekologiska
miljömodellen och Bourdieus kultur- och utbildningssociologi som teoretiska utgångspunkter
i vår studie. Eftersom att undersökningsmaterialet är litet kan vi inte dra några generella
slutsatser eller se något mönster som skulle gälla på andra kulturskolor. De intervjuade är
mellan 13-0 år gamla och har spelat i kulturskolan i flera år. Den studerade kulturskolan
ligger i en rik kommun där de flesta familjer bor i villa vilket påverkar resultatet och gör att
det inte finns någon mångfald i den sociala bakgrunden och nuvarande situationen för
eleverna. Resultatet visar ändå en del intressanta åsikter och tankar från de studerade
ungdomarna som kan vara bra för musiklärare och instrumentalpedagoger att veta. Många
framhävde vikten av att få spela tillsammans med andra och hur viktigt det var att ha
kompisar att spela med. Studien har ökat vår förståelse för hur just dessa elever tänker och
känner.
1 | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | Kulturskola | swe |
dc.subject | kulturskolelever | swe |
dc.subject | kvalitativa halvstr | swe |
dc.title | Kulturskolelevers musikaktiviteter i skola, hem och fritid. | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | G öteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | swe |