Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap
Abstract
Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- och
skrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigaste
utmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. Läs- och skrivinlärningen har sett ut på ungefär samma
sätt under många år och vi var nyfikna på att titta vidare på eventuellt andra sätt att hjälpa eleverna. Arne
Trageton är en man som har ägnat mycket tid till att forska kring hur barn lär sig läsa och skriva. Han har
utvecklat en metod som skiljer sig från den traditionella läs- och skrivinlärningen genom att han vänder på
begreppet så att man lär barnen att skriva sig till läsning istället för tvärtom. Något som också intresserade oss
med Tragetons metod var att han ser datorn som ett viktigt verktyg i undervisning.
Syfte: Syftet med detta arbeta är att utvärdera de didaktiska konsekvenserna (möjligheterna och
begränsningarna) av några av Arne Tragetons metoder i praktiken utifrån nedanstående centrala delar:
Det informella lärandet
Det organiserade klassrummet
Datorn som redskap
Praktiska skrivutvecklingsmetoder
Metod: I vår undersökning har vi använt oss av kvalitativa undersökningar i form av intervjuer och
observationer. Vi har gjort litteraturstudier av olika metoder i läs- och skrivinlärning och tidig
skriftspråksutveckling samt fördjupat oss i Tragetons metoder och i ett pågående skolutvecklingsprojekt.
Resultat: Genom våra intervjuer och observationer har vi fått nya perspektiv och synsätt på läs- och
skrivinlärning som inte följer det traditionella sättet. Av de observationer och intervjuer vi gjort kan vi se en
bredd och variation med metoden där barnen fick komma i kontakt med skriftspråkandet på många olika sätt. Vi
tror att Trageton-metoden i undervisningen gör att elever kan bli mer motiverade att skriva då datorn som
redskap underlättar både skrivning och bearbetning av texter. Samtidigt tror vi att det är viktigt att variera sin
undervisning för att kunna nå ut till alla elever då en metod kanske inte passar alla.
--
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Linda Johannesson
Silvana Nyqvist
Language
sv