En jämförelse av KASAM - profiler mellan elever på praktiska och teoretiska program på en kommunal gymnasieskola, årskurs 2.
Abstract
Gymnasieelevers hälsa har under de senaste åren varit ett centralt diskussionsämne. Skolan är Sveriges största
arbetsplats där det vistas ca 1,5 miljoner elever dagligen. Sedan 1990-talets början har elevantalet ökat i den
svenska skolan för varje år. Under senare åren har budgeten för skolhälsovården minskat (Norell 00) samtidigt
har det konstaterats att elever i allt större utsträckning är stressade. (Statens offentliga utredningar/utredningar
om ungdomars psykiska hälsa). Författarna till denna studie gör en undersökning som använder frågeformuläret
"Känsla för sammanhang i livet" (KASAM). KASAM är grundat på den medicinske Sociologen Aaron
Antonovskys salutorgena teori om individens förmåga att bemöta olika stressorer som uppkommer i livet. Till
enkätundersökningen har det gjorts en gruppintervju med tolv elever från de berörda programmen. Syftet med
undersökningen är att utvärdera om elevernas KASAM - profiler varierar beroende på om på om de läser
teoretiskt eller praktiskt program på en utvald gymnasieskola. Författarnas förväntade resultat var att eleverna på
de praktiska programmen skulle ha ett högre KASAM jämfört med elever som valt ett helt teoretiskt program
eftersom deras skolgång innefattar både teoretiska och praktiska ämnen. Författarna trodde att det skulle göra att
eleverna var mer tillfreds, då både kropp och huvud var i arbete. Studien motsvarade de förväntningar som
författarna hade då de började sitt arbete. Skillnaden är att det Praktiska programmet har något högre KASAM
än de teoretiska programmen i Begriplighet och Hanterbarhet, i Meningsfullhet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Gunilla Frick
Christer Lotzner
Keywords
KASAM
Gymnasieskola
Language
sv