dc.contributor.author | Michael Grenstadius | swe |
dc.contributor.author | Nabil Selma | swe |
dc.date.accessioned | 2008-03-12T15:22:46Z | |
dc.date.available | 2008-03-12T15:22:46Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9818 | |
dc.description.abstract | Utmärkelsen "skola för hållbar utveckling" är inte äldre än några år men det är ändå ett 40-tal grundskolor men
bara sju gymnasieskolor som fått utmärkelsen. Tre av gymnasieskolorna som fått utmärkelsen kommer från
Kungälvs kommun, vilket gav oss en ingång till att undersöka olika aspekter för att jämföra gymnasieskolor som
har utmärkelsen "skola för hållbar utveckling" och skolor utan någon utmärkelse. För att göra en jämförelse
mellan skolor så valde vi att intervjua rektorer, eftersom om en skola ska söka utmärkelsen "skola för hållbar
utveckling" så krävs skolledningens inblandning. Därför är det intressant att jämföra rektorers tankar,
funderingar och arbetssätt när det gäller hållbar utveckling för att sedan få fram tillvägagångssätt som främjar
arbetet med hållbar utveckling i gymnasieskolan.
Vår undersökning visar att det inte fanns någon direkt skillnad mellan de olika skolorna förutom kunskapen om
hållbar utveckling generellt och kunskapen om utmärkelsen. Skillnaden mellan skolorna var inte om man hade
utmärkelsen utan om skolan låg i Kungälvs kommun och närmare bestämt på Mimers Hus (ett komplex med de
gymnasieskolor som finns i Kungälv). Slutsatsen blev att de viktigaste förutsättningarna för en gymnasieskolas
ansökan om en utmärkelse är kommunens mål för skolan, eldsjälar och attityder hos lärare/rektorer på skolan. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | Skola för hållbar utveckling - Hur får man gymnasieskolor engagerade i utmärkelsen? | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |