Hållbar utveckling inom Göteborgs kommunala gymnasieskolor
Abstract
Studiens syfte är att kartlägga hur långt Göteborgs kommunala gymnasieskolor har kommit med att införliva undervisning inom Hållbar Utveckling (HU) i skolarbetet. Ett annat mål är att väcka intresse för Hållbar Utveckling genom studien. Frågeställningen för vår studie är: Hur pass engagerade är man på Göteborgs kommunala gymnasieskolor inom HU i undervisningen och inom verksamheten? Vad behövs för ett vidare HU-engagemang på gymnasierna? För att få en så bra beskrivning som möjligt har vi valt att vända oss till rektorerna/verksamhets-cheferna på de 15 kommunala gymnasieskolorna i Göteborg. Vår metod har varit att skicka ut ett frågeformulär med frågor kring Hållbar Utveckling till rektorerna/verksamhetscheferna för Göteborgs kommunala gymnasieskolor.
Vi har valt rektorerna då ansvaret och den beslutande makten om verksamheten på skolorna ligger hos dem. De ger därför en bra bild av på vilken nivå skolan befinner sig på inom arbetet med Hållbar Utveckling. En annan orsak för att gå ut till de verksamhetsansvariga är att de har en direkt påverkan på den övriga organisationens arbete med HU.
Resultaten vi kommit fram till är att det utspritt över Göteborgs kommunala gymnasier försiggår mycket arbete inom ramarna för HU. För rektorerna handlar Hållbar Utveckling mycket om långsiktigt tänkande och planering. Hur pass aktiva gymnasieskolorna är inom HU är inte helt beroende av ekonomiska incitament. Det som är mest avgörande för hur pass engagerade gymnasieskolorna är i arbetet med HU är intresset hos skolledning och personal.
För ett vidare HU-engagemang på Göteborgs kommunala gymnasier behövs ett utökat samarbete mellan skolorna. Det är också viktigt att goda HU-exempel lyfts fram. Diskussionen kring Hållbar Utveckling måste föras på alla samhällsnivåer. Hållbar Utveckling bör även ingå i styrdokumenten på ett tydligare sätt.
Som lärare eller personal handlar det om att vara medvetna om och intresserade av samhälls- och världsutvecklingen. HU kan vara en liten del i lärandet eller komma in som ett tema i värdegrunden för hela skolarbetet. Även eleverna måste bli intresserade genom att själva få delta i HU-diskussionen och sätta sig in i vad olika ståndpunkter för med sig av moraliska och miljöetiska problem. Undervisningen bör ske på ett upplysande och inte fördömande sätt.
En förhoppning med denna studie är att den årligen kommer att följas upp av kommande lärarstudenter så att vi i och med detta tydligt kommer att kunna följa den utveckling som sker med utbildningen inom Hållbar Utveckling på Göteborgs kommunala gymnasieskolor.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Johan Bellman
Esbjörn Nordenborg
Language
sv