Företags kommunikation med användare via finansiella rapporter - En studie av Ericsson
Abstract
Bakgrund och problem: Finansiella rapporter har under senare år utvecklats från att ha varit
ett dokument som endast redovisar den obligatoriska lagstadgade informationen till att bli
ett potentiellt marknadsföringsredskap. Dessa rapporter möjliggör för företag att
kontrollera informationen som förmedlas samt att det ges tillfälle att få definiera företagets
image och befrämja dess intresse. Under senare år har det kommit att uppstå en allt
kraftigare debatt om hur företag och dess ledning väljer att framställa information och
flertalet redovisningsskandaler har bidragit till att förtroendet för redovisningen har skadats.
Detta i sin tur har lett till att det kommit att ställas allt högre krav på hur företag framställer
sina rapporter då dessa anses vara ett viktigt medel i kommunikationen med företags
externa intressenter. Företag bör uppfattas trovärdigt och tillförlitligt och de finansiella
rapporterna är ett hjälpmedel för att skapa ett förtroende på den finansiella marknaden. Då
dessa även är underlag för analys och framtida investeringsplaner är det av vikt att
informationen framställs på ett sådant sätt att både externa och interna intressenter kan
skapa sig en god uppfattning om företagets ekonomiska situation.
Syfte: Studien syftar till att undersöka om en ledning kommunicerar olika till sitt företags
intressenter, beroende på om företaget befinner sig i någon form av kris eller inte.
Avgränsningar: Uppsatsen avgränsar sig till att granska den frivilliga informationen från
ledningen hos det börsnoterade företaget Ericsson under tre år, 2001, 2006 och 2007.
Metod: I detta kapitel presenteras motivet till ämnesval och val av företag. Utgångspunkter
för uppsatsens vetenskapliga förhållningssätt, metod för datainsamling och genomförandet
av studien belyses i detta kapitel . Utgångspunkter och forskningsprocess samt uppsatsens
kvalitet och metodkritik kommer att behandlas i detta kapitel.
Resultat och slutsatser: Den frivilliga informationen i årsredovisningen bör formuleras på
ett enkelt och lättförståeligt sätt. När Ericsson presenterar bra resultat har meningarna en
tendens att vara enkla och raka. Vid beskrivning av dåligt resultat används mer indirekta och
svårbegripliga meningar. Ledningen attribuerar till yttre faktorer när de anger orsak till det
dåliga resultatet. Vid goda resultat hänvisar VD och ledning till företagets inre styrka och de
bortser helt från den goda konjunkturen. I krissituationer tydliggör VD och ledningen vilka
åtgärder som bolaget vidtar för att ta sig ur krisen eller åtminstone vara väl förberedda när
konjunkturen vänder uppåt igen.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-04-09Author
Delmoro, Martin
Tarek, Cheima
Johansson, marie
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-28M
Language
swe