dc.contributor.author | Björling, Eleonor | |
dc.contributor.author | Matiasson, Alexandra | |
dc.date.accessioned | 2008-04-14T11:14:37Z | |
dc.date.available | 2008-04-14T11:14:37Z | |
dc.date.issued | 2008-04-14T11:14:37Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/9941 | |
dc.description.abstract | Bakgrund: Enligt ”Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska” skall sjuksköterskan ”
...ha förmåga att utifrån patientens behov systematiskt leda, prioritera, fördela och samordna omvårdnadsarbetet i teamet utifrån medarbetarnas olika kompetens...”. Teamarbete gjorde arbetsgruppen effektivare genom bred samlad kompetens samt mindre sårbar vid förändringar. Syfte: Syftet var att få kunskap om vad som skapar möjligheter samt hindrar sjuksköterskan att arbeta i team med fokus på ledarskap. Metod: Studien var en litteraturöversikt bestående av tio vetenskapliga artiklar. Artiklar söktes i databaserna PubMed, CINAHL och PsykInfo och utgick ifrån sökorden leadership, teamwork, team, patient care team och multidisciplinary care team. Resultatet baserades på åtta kvalitativa artiklar,
en kvantitativ samt en som kombinerade metoderna. Artiklarna granskades induktivt och två övergripande teman skapades; möjligheter och hinder för sjuksköterskan i teamarbetet. Resultat: Möjligheter presenterades under rubrikerna; teamets delaktighet, kunskap, ledarskap och kommunikation. För att teamarbetet skulle fungera krävdes att alla medlemmar engagerade sig och strävade mot samma mål. Det krävdes en bra ledare med
förmågan att frambringa det bästa hos sina medarbetare. Kommunikation var ett återkommande begrepp och flera
studier visade att sjuksköterskan använde sig av kommunikationsstrategier i sitt ledarskap. Vidare framkom specifika egenskaper önskvärda hos ledaren samt att en framgångsrik ledare uppfattades som någon som kunde konsten att lyssna och dela med sig av erfarenheter. Hinder som påvisades beskrevs under rubrikerna; barriärer, tidsbrist, acceptans och gränsöverskridning. Diskussion: Sjuksköterskan hade en viktig funktion i teamet som ledare men risk fanns att hon försvann bakom en koordinerande roll. Kommunikationsstrategierna användes som redskap för att leda teamet mot gemensamma mål. Hinder som kartlagts i litteraturstudien belyser vad som behöver förändras. Litteraturstudien klargjorde att fungerande teamarbete ökade patientens chanser att förbättras. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.title | Sjuksköterskans ledarskap i teamet - möjligheter och hinder för sjuksköterskan att arbeta i team | en |
dc.title.alternative | Nursing leadership within the team - possibilities and hindrance for the nurse to work in the team | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences | eng |
dc.type.degree | C-uppsats | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |