Show simple item record

dc.contributor.authorBorg, Niklasswe
dc.contributor.authorHöglund, Theresiaswe
dc.date.accessioned2002-12-07swe
dc.date.accessioned2007-01-16T09:40:51Z
dc.date.available2007-01-16T09:40:51Z
dc.date.issued2000swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/994
dc.description.abstractVi upptäckte i vårt första systemutvecklingsprojekt utanför skolans regi att det fanns stor risk för missförstånd i kommunikationen mellan oss utvecklare och kunden. Detta gjorde att vi blev nyfikna på varför kommunikationsproblem uppkom och hur de skulle undvikas. Vi fann att det till stor del berodde på faktorerna tidsbrist, motparternas olika bakgrund, otydlighet, okunskap, oerfarenhet, språk, komplicerade system samt dålig sammanhållning inom projektgruppen. Vi undrade även om det fanns standardiserade metoder inom systemutvecklingsvärlden för att undvika dessa problem. Av våra litteraturstudier, intervjuer och egna erfarenheter fann vi att så inte var fallet, men vi lyckades ändå få fram såpass mycket information om ämnet att vi ansåg oss kapabla att ge några riktlinjer för hur kommunikationen kan underlättas. Dessa var att våga fråga, undvika fackspråk, lyssna uppmärksamt, träffa motparten, göra prototyper, dokumentera, ha gott om tid, ha kunskap om människans kognitiva förmåga samt ha kunskap om kundens organisation.swe
dc.format.extent463756 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosvswe
dc.titleSystemutvecklare vs. kund-hur överbrygga kommunikationsproblem?swe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Informaticseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för informatikswe
dc.type.degreeStudent essayswe
dc.gup.originGöteborg University. School of Business, Economics and Lawswe
dc.gup.epcid1297swe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record