Det intelligenta hemmet-är vi redo?
Abstract
Datoriseringen av våra arbetsplatser har pågått i mer än 15 år och nu riktar istället data- och
teleföretagen blickarna mot hemmen. Privatpersoners användning av Internet har lett till att
företagen kommit på idén att utveckla "det intelligenta hemmet". Hemmet ska kunna styras
från en central enhet och kunna dirigeras från en annan plats än hemifrån. Vi ska ständigt vara
uppkopplade mot vår omvärld, för att i princip kunna leva hela vårt liv utan att lämna hem-met.
Måste vi gå hemifrån, ska vi hela tiden känna oss trygga även om vi inte är där och kan
övervaka situationen. Alla våra tekniska apparater ska kopplas ihop i lokala hemnätverk och
vi ska kunna styra det hela med hjälp av mobiltelefonen, eller vår dator. Företagen förutspår
en ljus framtid och hoppas på miljardvinster de närmaste tio åren.
Syftet med denna uppsats är formulera en diskussion kring intelligenta hemprodukter. Vår
avsikt har varit att undersöka på vems villkor utvecklingen av produkterna har skett, och sker.
Vi frågar oss om de prognoser branschen i fråga gjort om utvecklingen och mottagandet av
dessa produkter kommer att slå in. För att kunna svara på denna fråga har vi studerat om de
framtagna produkterna överensstämmer med användarnas önskemål och behov.
Frågan vi avser att besvara med denna uppsats är:
'Sker utvecklingen av intelligenta hemprodukter i linje med användarnas önskningar och
behov?'
Den metod vi har tillämpat för att få svar på frågeställningen, är att distribuera och analysera
en enkät, bestående av 30 frågor. Enkäten har besvarats av 80 personer, och bortfallet har va-rit
relativt lågt. Korta litteraturbeskrivningar har fungerat som bakgrund till vår analys av en-käten,
och vi har därför placerat dessa i början av varje avsnitt.
Vi tror att de intelligenta hemprodukterna är utvecklade av teknikintresserade män som kan-ske
främst ser till sig själva när de drar slutsatser om vad en 'vanlig användare' behöver. En-kätanalysen
har visat att det kön som bäst passar in på beskrivningen av en genomsnittsan-vändare
är en man. Om det förhåller sig på detta sätt, att det är män som har utvecklat pro-dukterna,
och att det är män som motsvarar bilden av genomsnittsanvändaren, så är detta in-tressant.
Resultatet ska dock ses med en viss reservation. Att svaren fördelat sig som de gjort,
beror till stor del på att männens svar grupperat sig mycket lika. Kvinnornas svar är mer
spridda, de svarar betydligt oftare vet inte på frågorna och verkar osäkra på vad de egentligen
tycker, och därför framkommer deras åsikter inte lika tydligt.
Den som tillbringar mest tid hemma, den som främst utför hushållsarbete i hemmet och dess-utom
är lite tveksam till den nya hemtekniken, är en kvinna, inte en man. För de frågor som
behandlar dessa områden har kvinnornas svar grupperats tydligt. Eftersom kvinnor utgör
hälften av respondenterna, så är detta naturligtvis av betydelse för svaret på vår frågeställning.
Det är däremot främst män som svarat ja på de frågor som rör intresse för det intelligenta
hemmet. Resultaten enkäten givit oss är motsägelsefulla. Den som är mest hemma, och oftare
utför sysslor som de intelligenta produkterna är ämnade att hjälpa till med, är inte samma per-son
som intresserar sig för att köpa de intelligenta hemprodukterna. Vi anser därför att svaret
på frågan vi ställt upp är: Nej, utvecklingen av intelligenta hemprodukter sker inte linje med
användarnas önskningar och behov. Vi tror dessutom inte att marknaden är mogen än, men vi
överlåter åt företagen att avgöra den frågan.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law