Kalander, VictoriaEmriksdotter, Amourina2025-02-262025-02-262024-05-30https://hdl.handle.net/2077/85240Med bakgrund av stora variationer i kartläggningen i förskoleklass av språkkunskaper avseende till exempel fonem-grafem, samt barnens egen efterfrågan av mer lekbaserade aktiviteter är syftet med studien att bidra till att skapa språkstimulerande undervisningsaktiviteter tillsammans med barnen. Genom att följa och analysera interaktionen av ett antal sådana, i form av aktioner, är syftet att hitta strategier för pedagoger att utforma och genomföra undervisningen på ett lekfullt sätt för att bidra till barns språkliga utveckling och lärande. Följande frågor ska besvaras i studien. 1. Hur kan förskolläraren utforma undervisning och den fysiska miljön för att stimulera barns lek och lärande av språkliga förmågor? 2. Vilka aspekter blir viktiga att ta hänsyn till när förskolläraren kommunicerar och stöttar barn i dessa strukturerade språklekar? 3. Vilket sorts språkligt lärande kan sägas stöttas i och genom aktiviteterna? Aktiviteterna och kommunikationen med barnen i dessa tar utgångspunkt i den lekresponsiva undervisningsteorin som är en didaktisk teori om hur man kan skapa aktiviteter tillsammans med barn som integrerar lek och undervisning. Dels använder vi begrepp från denna teori för att utveckla och förstå kommunikation och lärande i (aktioner) som genomförs, dels används begreppen för att analysera. Det lekresponsiva undervisningsperspektivet har inget speciellt lärandebegrepp därför har ett sociokulturellt perspektiv för lärande används. Att studera lärande och utveckling ur ett sociokulturellt perspektiv innebär att se på lärande som förändrat deltagande och appropriering av kulturella redskap i och genom samspelssituationer.sweFörskoleklass, lekresponsiv läs- och skrivundervisning, utvecklingsarbeteAtt utveckla språkstimulerande aktiviteter utifrån ett lekresponsivt förhållningssätt i förskoleklassPresentation