Lidén, Marcus2023-06-272023-06-272023https://hdl.handle.net/2077/77400Examensarbete 2 (L9ID2A), Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa,Att undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa hör till lärarens vardag. Enligt läroplanen och skollagen är det lärarnas uppdrag att anpassa undervisningen utifrån elevernas behov. Detta tillsammans med uppfattningen att lärare vill öka sin kunskap om att undervisa dessa elever har bidragit till att detta examensarbete genomförts. Syftet med studien var att undersöka lärares val av extra anpassningar i undervisningen av elever med ADHD i ämnet idrott och hälsa samt lärarnas upplevda trygghet i undervisningen med dessa elever. Genom en kvalitativ analys av de sex intervjuer som genomfördes framkommer det att lärarna vill ha en tydlig struktur för uppstart och avslutning av sina lektioner. Denna allmänna anpassning balanseras tillsammans genom individuella anpassningar utifrån elevens behov. Lärarna upplever att det är det individuella samtalet med respektive elev som bidrar till framgångsrika anpassningar. Det lärarna främst efterfrågar för att öka sin trygghet i undervisningen i ämnet Idrott och hälsa med elever som har diagnosen ADHD var mer utbildning om diagnoser, mer tid till att diskutera elevernas behov med sina kollegor samt handfasta tips på vilka anpassningar som kan genomföras inom ämnet.sweADHDlärare i Idrott och hälsaextra anpassningarSelf-EfficacyAtt undervisa elever med ADHD i ämnet Idrott och hälsa.En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av undervisningen i Idrott och hälsa med elever som har ADHD.Text