Jawhar, RamziUygun, Serdar2023-10-192023-10-192023-10-19https://hdl.handle.net/2077/78844Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade fem lärare i fritidshem från två olika skolor. En skola ligger mer centralt medan den andra ligger en bit bort från stan. Resultatet visar att de förmågor som utvecklas mest i elevers egeninitierade lek enligt de intervjuade lärarna är förmågan att hantera konflikter, att skapa goda relationer, problemlösningsförmåga och kreativitetsförmåga. Dessa förmågor diskuteras nedan.sweEgeninitierad lekStyrd lekFritidshemFritidslärareLärare i fritidshemKonflikthanteringProblemlösningAlliansbildningRelationsarbeteIdentitetsskapandeMaktrelationerKreativitet“Fröken! När ska du gå?!!”Är det verkligen lek när fröken är närvarande? En kvalitativ studie om fritidslärarnas syn på lek.Text