Karlsson, PernillaNiklasson, Katarina2008-10-302008-10-302008http://hdl.handle.net/2077/18412Syfte: VÃ¥rt främsta syfte är att undersöka hur pedagoger använder sig av "materialpaketen", Lions quest Tillsammans och SET (Social och emotionell träning ) Livsviktigt, i värdegrundsarbetet. Vi vill även sätta oss in i tankarna bakom materialen, genom att intervjua representanter för dem och genom att själva titta pÃ¥ materialen. HuvudfrÃ¥ga: Vi vill genom studien belysa hur pedagogerna arbetar med materialen ute i praktiken och vi vill jämföra materialen. Metod: Undersökningen grundar sig pÃ¥ en kvalitativ intervjustudie, som vi har genomfört med fyra pedagoger pÃ¥ olika skolor och även tvÃ¥ representanter för tvÃ¥ olika material som ingÃ¥tt i studien. Resultat: Vi har kommit fram till att inga av de intervjuade pedagogerna har använt enbart nÃ¥got av materialen i sitt värdegrundsarbete utan plockar in annat och lÃ¥ter det genomsyra hela verksamheten. VÃ¥r studie visar att det är viktigt att anpassa sig efter barngruppens behov. VÃ¥r slutsats är att inger material behöver användas frÃ¥n pärm till pärm. Betydelse för läraryrket: Värdegrundsarbetet är en viktig del för att utveckla empati och för att fÃ¥ skolarbetet att fungera bättre. Detta behöver inte nödvändigtvis ske genom att använda sig av ett material utan beror till stor del även pÃ¥ pedagogens förhÃ¥llningssätt.svLivsviktigtTillsammansvärdegrundetikbarnsyÄr det Livsviktigt att vara Tillsammans?C