Lilja, NathaliaWilliamson, Matilda2025-02-282025-02-282025-02-28https://hdl.handle.net/2077/85372I denna studie har vi undersökt hur lärare i fritidshem använder sig av mellanmålet som en pedagogisk läraktivitet i fritidshemmets lokaler för att främja elevers lärande, sociala färdigheter och det livslånga lärandet. Tidigare forskning visar att måltider erbjuder stora möjligheter för lärande och socialt samspel, men att det i praktiken ofta saknas strukturerade läraktiviteter. Många fritidshemslärare är medvetna om mellanmålets potential, men stöter på hinder, ofta (ramfaktorer) som brist på tid, personal, planering och samarbete som gör att egen organisering av mellanmålet i fritidshemmets lokaler ofta väljs bort. Genom att studera hur fritidishemslärare talar om deras arbete om mellanmålet och deras involverande av elever i förberedelser, matlagning och servering har vi fått en inblick i hur dessa aktiviteter kan bidra till att utveckla praktiska färdigheter och social kompetens hos eleverna. I denna studie fann vi att de intervjuade lärarna aktivt arbetade för att skapa en miljö under mellanmålet som involverar eleverna i praktiska och sociala aktiviteter. Genom att använda mellanmålet som en pedagogisk arena kunde de stödja elevernas lärande på flera nivåer, inte bara inom praktiska och sociala färdigheter utan också för att främja livslånga färdigheter och skapa en helhetsupplevelse för eleverna. Fritidshemslärarna strävar efter att göra mellanmålet mer meningsfullt för sina elever, men de gör detta på olika sätt. Hur detta uppnås och vilka metoder och strategier de använder sig av för att göra mellanmålet till en lärandeaktivitet är det vi vill undersöka och belysa i vårt arbete.swefritidshemmet, mellanmål, pedagogiskt arbete, läraktivitet, faktorer, social utveckling.Fritidshemslärares användning av mellanmålets som en inlärningsaktivitet.Text