Thormén Laxman, MalinEmmy, HermanssonBlanc, Sandra2025-02-262025-02-262025https://hdl.handle.net/2077/85271Stillasittande är ett hett diskussionsämne i dagens samhälle och vi har uppmärksammat att fysisk aktivitet är en bristvara i förskoleverksamheten samt att rörelse sällan uppmuntras av förskollärare. I denna kvalitativa studie undersöks därför fysisk aktivitet genom intervjuer där tio förskollärare på sju olika förskolor i Sverige har berättat om sina uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med fysisk aktivitet i förskolan. Intervjuerna utgick från en frågemall som var uppdelad i tre teman baserade på våra frågeställningar. Syftet med denna studie är att förklara förskollärarnas uppdrag och betydelse för alla barns fysiska aktivitet i förskolan. Studien syftar även till att undersöka förskollärarnas ledarskap och deltagande i fysisk aktivitet. Frågeställningarna som besvaras i denna studie är följande: 1) Vad i förskolans praktik är av betydelse för att förskollärare ska kunna främja barns fysiska aktivitet? 2) Hur uppfattar förskollärare att deras ledarskap och deltagande påverkar barns fysiska aktivitet i förskolan? 3) På vilka sätt beskriver förskollärare arbetet med att inkludera alla barn i fysisk aktivitet? Resultatet i studien pekar på att fysisk aktivitet inte prioriteras i förskolan i tillräcklig utsträckning för att främja barns framtida hälsa och välbefinnande. Studien lyfter även att likvärdigheten brister mellan förskolor då många förskollärare och rektorer tolkar begreppet olika och planerar fysisk aktivitet utefter personligt intresse. Resultatet visar att förskollärare och rektorer behöver få tillgång till tydligare riktlinjer och direktiv i hur vuxna ska stötta barns mentala och fysiska utveckling på ett lämpligt och varierat sätt. Det bör även finnas en beskrivning i hur det arbetet ska gå till för att gynna barns framtida hälsa och välbefinnande. Fysisk aktivitet skulle då troligtvis få större plats i verksamheten och stärka likvärdigheten mellan förskolor. Studiens resultat visar även vikten av förskollärares ledarskap och deltagande, planering och utformning av lärandemiljöer samt arbetet med inkludering för en likvärdig utbildning för alla barn.sweFysisk aktivitet, rörelse, motorik, förskollärare, intervjuer, hälsa, inkludering och ledarskap“Personligt intresse avgör om det blir av eller inte”En kvalitativ studie om fysisk aktivitet i förskolan ur förskollärares perspektivText