Haugsnes, WilmaPersson, Linnéa2021-07-012021-07-012021-07-01http://hdl.handle.net/2077/69001Syfte: Studiens syfte är att undersöka huruvida reklaminnehåll har ändrats under pandemin och i så fall hur pandemin presenteras i reklaminnehåll. Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Taylor’s six segment message strategy wheel och bildsemiotiken. Metod: Kvantitativ metod i kombination med kvalitativ innehållsanalys. Material: Studien har analyserat reklamfilmer från ICAs reklamkampanj ICA-butiken sända i TV mellan februari 2020 och januari 2021. Resultat: Studiens resultat visade att pandemin presenterades i 4 av 41 reklamfilmer. Pandemin presenterades endast implicit; ord som corona, covid-19 eller pandemin nämns ej. Reklaminnehållet var övervägande transformativt. De reklamfilmer som presenterar pandemin syftar i huvudsak på att presentera de följder pandemin haft för organisationens kunder snarare än om information om krisen.sweCovid-19, ICA, Reklam, Dagligvaruhandel, Pandemi, Taylor’s six segment message strategy wheel, Bildsemiotiken, ReklaminnehållATT HANDLA MED HÄNSYN - En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av ICAs reklamfilmer under covid-19 pandemin.Text