Wallander, Eric2019-03-112019-03-112019-03-11http://hdl.handle.net/2077/59624Målet med denna studie är att undersöka hur problemlösningsuppgifter är utformade i några läroböcker och tillhörande lärarhandledningar för matematik i årskurs 4. Studien som gjorts ämnar att endast undersöka de uppgifter som benämns som problemlösningsuppgifter. Då problemlösning genomsyrar kursplanen för matematik och forskning visar att läroboken är dominerande i den svenska matematikundervisningen är det relevant att analysera hur problemlösningsuppgifter i läroböcker är uppbyggda samt hur problemlösning skildras i läroböcker samt lärarhandledningar då detta är faktorer som påverkar elevers matematikinlärning. Studien som gjorts har inspirerats av Brändströms teoretiska ramverk vid analysen av problemlösningsuppgifterna där samtliga problemlösningsuppgifter i läroböckerna har analyserats. Resultaten i denna studie visar att uppgifter som benämns som problemlösningsuppgifter i läroböckerna är få till antalet jämfört med övriga uppgifter. Resultaten visar också att ingen av läroböckerna har avsatt ett eget kapitel för problemlösning utan problemlösning används som medel för att lära sig annan matematik, antingen som introduktion till de olika kapitlen eller som avslutning.sweProblemlösning, läroböcker, matematik, lärande, lärarhandledningar, analys, årskurs 4.Problemlösningens roll i några läroböcker för matematik i årskurs 4The role of problem solving in some mathematics textbooks in grade 4Text