Stenbäcken, Kalle2025-08-212025-08-212025-08-21https://hdl.handle.net/2077/89397Detta arbete utforskar samspelet mellan det skrivna partituret och den levande musikaliska närvaron i framförandet av Joel Lundbergs pianoverk Music From a Room. I arbetet undersöks hur ett verk kan förmedla närvaro, både för den som spelar och för lyssnaren, samt hur pianisten kan skapa ett nära förhållande till verket för att fördjupa den musikaliska upplevelsen. Uppsatsen utgår från ett konstnärligt utövarperspektiv där fokus ligger på min egen process som pianist och hur jag har närmat mig Music From a Room. Genom en konstnärlig journal och ljudexempel från arbetet med stycket The Catalyst dokumenteras och analyseras processen med att balansera teknisk precision och känslomässig inlevelse. Journalen erbjuder insikter i hur olika tillvägagångssätt påverkar både musiken och min relation till den under instuderingsfasen. Arbetet har resulterat i en inspelning av albumet Music From a Room, och i uppsatsen reflekterar jag över den konstnärliga processen bakom detta. Centrala frågor är hur tekniska och emotionella aspekter samverkar för att skapa närvaro i musiken, samt hur tolkningen kan fördjupa musikerns upplevelse. Uppsatsen argumenterar för att den konstnärliga processen inte endast handlar om att förverkliga notbilden, utan om att levandegöra musiken genom en dynamisk växelverkan mellan teknik och närvaro. Detta gör musiken till en personlig och meningsfull upplevelse för både utövaren och lyssnaren.swePianospel, gestaltning, interpretation, inspiration, närvaro, tolkningNÄRVARO I MUSIKEN From practise to presenceHow to be in the Moment of Music Making: from practice to presenceText