Eriksson, Kenny2025-06-242025-06-242025https://hdl.handle.net/2077/88183Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Kurs: L9HK3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT 2025. Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i Hem- och konsumentkunskap. Handledare: Marianne Pipping Ekström. Examinator: Jenny Rendahl.Denna studie undersöker hur unga vuxna upplever den privatekonomiska undervisningen de fått i grundskolan och gymnasiet, samt hur väl de anser sig vara förberedda för ett ekonomiskt självständigt liv. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med nio informanter i ålder 21–25 år och analyserar deras berättelser kring undervisningens innehåll, relevans och påverkan. Resultatet visar att undervisningen ofta uppfattas som fragmentarisk, teoretisk och svår att relatera till det egna livet. Informanterna beskriver att centrala begrepp som ränta, sparande och budgetering har förekommit – men utan praktisk förankring. Många uttrycker känslor av osäkerhet, stress och skuld kopplad till sin ekonomi, vilket tyder på att kunskapsbristen påverkar både vardag och välbefinnande. De flesta har lärt sig om ekonomi främst genom familj, vänner eller egna misstag, vilket synliggör ojämlikheten i ekonomisk socialisation. Studiens slutsats är att undervisningen behöver bli mer konkret, vardagsnära och återkommande. Det krävs också en trygg och öppen miljö där ekonomi kan diskuteras utan skam. Studien pekar på behovet av att privatekonomi lyfts inom flera ämnen i grundskolan och utvecklas vidare på gymnasiet – exempelvis i form av ett nytt ämne som fokuserar på livskunskap. Studien bidrar med viktiga insikter om hur skolan bättre kan rusta unga för ekonomisk självständighet och ett hållbart vuxenliv.sweEkonomisk kompetensEkonomisk osäkerhetFinancial literacyFinansiell kompetensHem- och konsumentkunskapPrivatekonomiUnga vuxnaFrån skolbänk till ”käftsmäll”Unga vuxnas kunskap i privatekonomiText