Andersson, Jonathan2007-06-212007-06-212007-06-21http://hdl.handle.net/2077/4624Konsultverksamheter har idag en stor mängd system och leverantörer att välja mellan vid val av att bli återförsäljare till ett nytt system. Denna mängd av system kan vid vissa tillfällen ställa till osäkerhet i form av vilket system som passar bäst in i verksamhetens portfolio. Genom en effektiv utvärdering kan dock detta avhjälpas och det system som passar bäst för verksamhet väljas. Uppsatsen bygger på en kvalitativ litteraturstudie där också en intervju utförts. Vidare har de teoretiska utgångspunkterna hämtats utifrån modeller såsom Standardsystem i Verksamheter och Välja och Förvalta Standardsystem. Dessa modeller ligger sedermera till grund för den modell som presenteras i uppsatsen och förenklar konsultverksamheternas problematik med att fatta ett genomarbetat val av system till sin portfolio.swesystembeslutsmodellkonsultverksamhetåterförsäljareIdentity managementIT-systemsutvärdering för konsultverksamheter Vid val av nytt system att säljaAn evaluation of IT-systems for consult organizations When choosing a new system to sellText