Holmberg, EliasPersson Wermander, Arba2021-06-212021-06-212021-06-21http://hdl.handle.net/2077/68645Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarutbildare på ULV arbetar med och organiserar sin undervisning utifrån breddad rekrytering. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt grundade sig i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv. Metod: Till studien valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerad intervju som metod. Vi har intervjuat sju lärarutbildare på ULV. Resultat: Resultaten visade att samtliga lärarutbildare besitter en förståelse kring och definitionsmässigt kan förklara vad begreppet interkulturalitet innebär men att den interkulturella pedagogiken saknas i undervisningen. Dessutom synliggjorde resultaten att det råder en viss tveksamhet kring hur informanterna upplever sin egen roll angående kravet på breddad rekrytering och breddat deltagande.sweinterkulturalitetinterkulturell pedagogikbreddad rekryteringULV-studenterlärarutbildareetnocentrismINTERKULTURELL PEDAGOGIK PÅ SVENSKA – ”IN SWEDEN WE DO LIKE THIS”En kvalitativ studie av lärarutbildares roll i utbildningenText