Skajko, Damir2021-09-102021-09-102021-09-10http://hdl.handle.net/2077/69593Syfte: Det centrala syftet är att utöka kunskapen och ge läsaren en inblick i hur Volvo Cars framställer sin varumärkesidentitet samt hur företaget förhåller sig till företagets branschperspektiv i marknadsföringen. Syftet grundar sig även i att belysa hur marknadsföringen och framställningen av varumärkesidentiteterna fungerar som strategisk kommunikation. Teori: Studiens teoretiska begrepp omfattas av strategi, strategisk planering, strategisk kommunikation, organisationsidentitet, varumärkesidentitet, marknadspositionering och relationsmarknadsföring. Metod: Undersökningen består av följande metoder: Tematisk analys, ikonografisk bildanalys samt kvalitativ textanalys. Resultat: Studien visar att Volvo Cars bedriver flertal varierande varumärkesidentiteter och att marknadsföringen förhåller sig till företagets branschperspektiv. Resultatet visar även att framställningen av varumärkesidentiteterna och marknadsföringen fungerar som strategisk kommunikation.sweVolvoMarknadsföringvarumärkesidentitetkommunikationVarumärkets digitala framträdandeText