Arvidsson, IsabellMöller, Linn2024-11-252024-11-252024-11https://hdl.handle.net/2077/84295Ämneslärarprogrammet, Kurs: LGID2G. Idrottsvetenskap. Nivå: Grundnivå. Termin/år: HT/2024. Handledare: John Dohlsten Examinator: Konstantin KougioumtzisAtt vara lärare i idrott och hälsa innebär en rad olika utmaningar i att hantera varierande situationer och konstellationer av elevgrupper. Dessa utmaningar kräver i sin tur att idrottslärare är utrustade med tillräckliga kompetenser som ska underlätta deras yrkesvardag - kompetenser som kan tillhandahållas av välstrukturerad kompetensutveckling. Det finns dock belägg för att kompetensutveckling ger varken den kvalité eller innehåll som lärare har rätt till. Dessutom finns det begränsad forskning i Sverige om kompetensutveckling för lärare i idrott och hälsa. Syftet med forskningsöversikten är att sammanställa forskning om kompetensutveckling för lärare inom idrott och hälsa i Europa. Metoden består av en systematisk forskningsöversikt som resulterar i åtta inkluderade artiklar. Resultatet visar på en stor variation i både erbjudandet av och innehåll i kompetensutveckling för samtliga länder i Europa. Kollaborativa arbetssätt har en framträdande roll, samtidigt som det identifierar innehållsmässiga brister. Även handledarens roll visar sig ha stor betydelse för en optimal utbildning. Resultatet ger även insikter på generella faktorer för en effektiv kompetensutveckling, likväl som det ger förslag på effektiva metoder. Slutligen visar resultatet även potentiella begränsningsfaktorer som kan hindra att kompetensutveckling genomförs. Slutsatserna pekar på att tidsaspekten, samarbetet mellan skolans olika parter och bristen på stöttning avgör huruvida effektiv eller ineffektiv en kompetensutveckling blir – eller om den utnyttjas överhuvudtaget.sweIdrott och hälsakompetensutvecklinglärareKompetensutveckling för lärare inom idrott och hälsaEn forskningsöversikt om kompetensutveckling för lärare inom idrott och hälsa i Europa i förhållande till svensk skolkontextText