Olsson, Linnéa2023-06-272023-06-272023https://hdl.handle.net/2077/77394Examensarbete 2 (L9HK2A), Ämneslärarprogrammet med inriktning mot årskurs 7–9 i hem- och konsumentkunskap & svenska som andraspråkSpråket är det mest betydelsefulla verktyget för att skolans elever ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper i undervisningen. Skolundervisningen ska anpassas utifrån varje elevs behov och förutsättningar samt främja elevernas lärande och kunskapsutveckling. Språket eleverna möter i skolundervisningen skiljer sig däremot från det språk som de möter i vardagen. Syftet med studien var att identifiera vilka kunskaper hem- och konsumentkunskapslärare har gällande de tre centrala begreppen flerspråkighet, ämnesspråk och translanguaging som beskriver kunskapsutveckling i ämnesundervisningen samt hur lärarna främjar de flerspråkiga elevernas lärandeprocesser i klassrummet. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med sex hem- och konsumentkunskapslärare i årskurs 6–9. Resultatet visar att informanterna hade liknande kunskaper gällande begreppen flerspråkighet och ämnesspråk medan det tredje och sista begreppet translanguaging hade de inga kunskaper om alls. Informanterna förmedlar även i intervjuerna att det finns språkliga svårigheter för flerspråkiga elever i ämnesundervisningen och att de tillämpar olika strategier för att främja elevernas kunskapsutveckling. En av de strategier som informanterna använder i sin undervisning var begreppet translanguaging som de inte hade någon kunskap eller tidigare hade hört talas om.sweflerspråkighetkunskapsutvecklingtranslanguagingämnesspråkSpråkets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Lärares kunskaper och strategier för att främja flerspråkiga elevers kunskapsutvecklingText