Johansson, MarkusTuncer, Musa2022-03-222022-03-222022-03-22https://hdl.handle.net/2077/71091Studiens syfte är att undersöka skolpersonals uppfattningar kring barns fysiska aktivitet och hur fysisk aktivitet används i fritidshemmet. Anledningen till valet av just fysisk aktivitet på fritidshemmet är de olika inställningar till fysiska aktiviteter som vi har mött på verksamheter under våra VFU-perioder. Vår studie utgår från en fenomenografisk ansats och har genomförts som en kvalitativ forskningsstudie med semistrukturerade intervjuer med sex fritidslärare i två skolor, och en legitimerad psykolog. Denna studies resultat visar att skolpersonal har ett positivt förhållningssätt till fysisk aktivitet. Studien visar även att personalen vill att fysisk aktivitet ska finnas i deras fritidshem och skola, oavsett om det är inomhus eller utomhus. Studien påvisar också vad lärare i fritidshem har för roll i skolan och på vilket sätt de kan motverka stillasittande och främja elevernas hälsa.sweFritidshemfysisk aktivitetkompensatorisktafter-schoolphysical activityfritidslärarefenomenografi"Det behöver inte bara vara att man anknyter ihop det till en idrottshall eller en idrott" - en kvalitativ intervjustudie av lärare i fritidshems uppfattningar om användningen av fysisk aktivitet i fritidshem och skolaText