Al-Abas, YasserArmel Yamuremye, IsaacWrele, Andreas2024-07-012024-07-012024https://hdl.handle.net/2077/82131Uppsats/Examensarbete: 15 hp.Kurs: L9ID3A. Nivå: Avancerad nivå. Termin/år: VT/2024. Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa (7-9). Handledare: Konstantin Kougioumtzis. Examinator: Heléne BergentoftTill följd av flera globala konflikter under 2000-talet har Sverige varit mottagarland för en större del flyktingar. Denna situation har medfört att det svenska utbildningssystemet har ställts inför utmaningen att integrera ett stort antal nyanlända elever inom en relativt kort tidsperiod. Varje elev ska erhålla den undervisning och det stöd som krävs för att framgångsrikt genomföra sin skolgång. Att uppnå de grundläggande kunskapsmålen har dock visat sig vara mer utmanande för nyanlända elever, delvis på grund av språkliga hinder i både tal och skrift. I ämnet idrott och hälsa har nyanlända elever visat sig ha en del svårigheter med att prestera jämfört med svenska klasskamrater. Syftet med denna studie är att undersöka högstadie lärares uppfattningar kring undervisningen av nyanlända elever i ämnet idrott och hälsa. Vi har valt att tillämpa Leisure Constraint Theory i vår undersökning för att undersöka om de olika begränsningarna som påverkar nyanländas elevers deltagande i fritidsaktiviteter även kan relateras till undervisningen i idrott och hälsa. Teorin belyser olika aspekter som rädsla, bristande språkkunskap och strukturella hinder som kan påverka nyanlända elevers deltagande. Genom en semistrukturerad intervjuguide har vi genomfört intervjuer med flera aktiva idrottslärare som undervisar nyanlända elever på högstadiet för att samla in deras erfarenheter. Resultatet från studien indikerar att undervisningen av nyanlända elever präglas av flera svårigheter, där språkliga utmaningar är särskilt framträdande. Att skapa en trygg inlärningsmiljö i kombination med kunskap om kulturella skillnader och nyanlända elevers förkunskaper visade sig främja goda inlärningsmöjligheter.sweNyanlända eleverlärares upplevelser och erfarenheterLeisure Constraint TheoryAtt undervisa nyanlända elever i Idrott och hälsaEn intervjustudie av lärares upplevelser och erfarenheterText