Wiig, Constantine2025-06-132025-06-132025-06-13https://hdl.handle.net/2077/87928I detta arbete redogör författaren för en del av spelmusikens historia, vilka influenser och tekniska begränsningar som lett till att bit-musik, med fokus på 8-bitars musik och med inslag av 16-bitars musik, låter som den gör, samt gör en analys av 8-bitars musik på bakgrund av musikteori, musikpsykologi och kompositionsmetod. Författaren diskuterar även begränsningar utifrån ett historiskt perspektiv, och redogör för uppkomsten av kompositionsmetoder som använts genom århundradena, från Bach till 1980-talets 8-bitars kompositörer. Författaren kommer fram till att det går att applicera samma kompositionsmetoder i 1980-talets spelmusikkontext som under exempelvis barocken, och att analysera klassisk musikteori är användbart för att förstå och skriva 8-bitars musik. Arbetet resulterar även i att författaren bättre förstår kreativiteten i begränsningar, hur skicklighet präglade tidig spelmusik, och hur bitmusik kan förstås i dagens kontext.swe8-bit , 16-bit , chiptune , spelmusik , spelmusikkompositör , sound chip , ljudchip , NES , Famicom , SNES , Nintendo , kompositionsmetod , musikteori , Bach , Schönberg , Koji Kondo , Zelda , Super Mario , begränsningar , pseudopolyfoni , nostalgi , technical limitations , game music composer , compositional methodDen moderna kompositören vs. ett ljudchip från 1983 - En dissekering av 8-bitars musik mot bakgrund av kompositionsmetod och tekniska begränsningar i olika epokerThe modern composer vs. a 1983 sound chip - A dissection of 8-bit music in the light of compositional method and analysis of technical limitations over the centuriesText