Johansson, ClaraEddeland, SimonHäggdahl, Olle2012-11-232012-11-232012http://hdl.handle.net/2077/31545Syftet med den här studien är att undersöka bakomliggande orsaker, gällande matematiskt tänkande, till en elevgrupps färdigheter och svårigheter inom aritmetik med fokus på vilka metoder eleven använder sig av för att utföra beräkningarna. Studien genomfördes genom att ge ut en diagnos till fyra utvalda klasser för att sedan följa upp diagnosresultaten från eleverna med intervjuer. Detta för att få en tydligare bild av elevernas beräkningsstrategier och därigenom finna orsaker till varför eleverna presterar som de gör. Intervjuerna gjordes till större delen med minderåriga och föräldrarnas tillstånd krävdes. Detta för att underlätta i analysarbetet. Vi har erhållit resultat, varibland en del troligen inte finns beskrivet av tidigare forskning, bestående av beräkningsstrategier och orsaker till elevernas prestationer. Rapporten bidrar till att ge matematiklärare en insikt om elevers beräkningsstrategier: val av strategi och adaptivitet, vilka typer av fel som är vanliga hos de elever som intervjuats och varför eleverna ibland misslyckas.svAritmetiksvårigheterberäkningsstrategiertalfakAritmetiksvårigheter - En studie av orsaker till gymnasieelevers aritmetiksvårigheterM2