Norbäck, Lars Erik2024-11-122024-11-122024https://hdl.handle.net/2077/84077Under tre decennier arbetade några lärare med att utveckla universitetets kurser och program inom managementområdet för studenter, prefekter och enheter inom universitetet, med uppdragsutbildningar för enskilda deltagare, företag och förvaltningar, samt mindre och medelstora företag. Ambitionen var att utveckla former för lärande som gick utöver episteme, teoretisk kunskap, mot former som var relevanta för (framtida) yrkesutövning och verksamhetsutveckling. Variationen i utbildningsmiljöer, svenska och internationella studenter, universitets-institutioner, sjukhus, masterutbildning för yrkesverksamma chefer, småföretagare, deltagare från näringslivs- och förvaltningsorganisationer, gjorde att nya spännande pedagogiska former utvecklades. Men målet för den traditionella forskningen, tycks vara att skapa teoretiska modeller inom ramen för en disciplin. Och när de hålls skilda från tillämpningen blir det svårt att rekrytera nya lärare och forskare som inte tror på idén om teoretiskt kodifierad kunskap som kan överföras till praktikerna. I essän ges flera exempel på hur de här lärarna i stället var inriktade på att skapa lärandemiljöer och former för lärande.swePedagogikproblem-based learningexperiential learningdouble-loop learningvariationsteoriMBTIExecutive MBAchefskap och ledarskapPEDAGOGISKA HÅGKOMSTER 1980–2010 - Om att få studenter och yrkesverksamma att lära om management, med tonvikt på chef- och ledarskap vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitetText