Svensson, LarsMagnusson, Maria2002-12-072007-01-162007-01-162000http://hdl.handle.net/2077/1341Internet har under de sista åren expanderat explosionsartat och utvecklats till ett effektivt verktyg och hjälpmedel inom området för studier på distans. Dels som medium för informationsdelning, men framförallt för interaktion och möjliggörare av effektiv och flexibel distansundervisning tack vare ökad prestanda och multimediateknik. Användandet av informations- och kommunikationsteknologi (ICT) i distansutbildning har inneburit en ny social dimension där distansstudenterna formar distribuerade lärandegrupper, karakteriserade av samarbete och interaktion. Uppsatsen behandlar hur detta påverkar studenternas organisation, prestationer samt lärande vilket har undersökts i en fältstudie av en grupp distansstudenter vilka läste ett Systemvetenskapligt program på distans. Resultaten pekar på ett idag fungerande och effektivt sätt för undervisning och interaktion som ständigt växer och där ny teknik ständigt är under utveckling. Vidare har vi kunnat och identifiera och beskriva fyra olika sätt att studera kollektivt, alla med sina speciella sätt att använda ICT och alla kan, menar vi kopplas till olika ansatser och förhållningssätt till lärande.389772 bytesapplication/pdfsvdistribuerat lärandesamarbetestudieteknikdistansutbildningansatser till lärandeEn studie av hur studenter studerar-arbetsorientering,samarbete och ICT i distansutbildningD