Lööf, AnitaHansson, SarahSachse, Anna2006-04-122006-04-122005http://hdl.handle.net/2077/295Institution Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD) Arbetets art Examensarbete om 10 poäng i det allmänna utbildningsområdet i Nya Lärarutbildningen. Författare Sarah Hansson, Anita Lööf och Anna Sachse Arbetets titel Målinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling? Syfte Syftet med arbetet har dels varit att undersöka vilken prioritet de naturorienterande ämnena har i skolan och dels vilken koppling som finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling. Frågeställning: • Når eleverna Skolverkets uppnåendemål för de naturorienterande ämnena i skolår 5? • Vilka faktorer avgör vilka ämnen som prioriteras i skolan? • Vilken koppling finns mellan kunskaper i de naturorienterande ämnena och förståelse för miljöfrågor och hållbar utveckling? Metod Vi har samlat in vårt datamaterial både teoretiskt och empiriskt, dels genom litteraturstudier, dels genom en enkätundersökning riktad till pedagoger i skolår 1-6. Resultat Det verkar till stor del saknas kontroll av elevers kunskaper i förhållande till Skolverkets uppnåendemål i de naturorienterande ämnena för skolår 5. De naturorienterande ämnena tycks, enligt vår undersökning, ha låg prioritet och inslag av miljöundervisning och diskussioner om hållbar utveckling verkar till stor del saknas i skolans dagliga verksamhet. En didaktisk konsekvens av ovanstående tror vi kan vara att gemene man inte förstår vad perspektivet hållbar utveckling verkligen innebär. Nyckelord: Styrdokument, Uppnåendemål, NO-undervisning, Miljöfrågor, Hållbar utveckling544559 bytesapplication/pdfsweUppnåendemålNO-undervisningStyrdokumentmiljöfrågorhållbar utvecklingMålinriktad NO-undervisning – förutsättning för hållbar utveckling?Text