Hartelius, Sandra2025-06-172025-06-17https://hdl.handle.net/2077/88000Syftet med denna studie är att undersöka hur biologilärare beskriver sin laborativa undervisning i naturkunskap samt vilka faktorer som påverkar dess utformning. Fokus ligger särskilt på skillnader mellan undervisning på yrkesförberedande respektive högskoleförberedande gymnasieprogram. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med lärare och analyseras tematiskt. Resultaten visar att lärare påverkas mycket av yttre faktorer såsom tidsbrist, brist på resurser och otillräckliga möjligheter till halvklassundervisning. Vidare visar resultaten att lärare formar sin undervisning utifrån syftet är att ge eleverna en grundläggande naturvetenskaplig allmänbildning. Laborativa moment användes därför inte oftast för att konkretisera teori, utan främst för att ge en ökad förståelse för vetenskaplig metod och för att väcka intresse och engagemang för undervisningen. Detta genom att knyta an till deras intressen, erfarenheter och framtida yrken. Skillnader mellan programtyper beskrivs av lärarna främst i termer av intresse, studieambition och behov av meningsskapande och relevans i undervisningen, vilket påverkar hur lärarna utformar undervisningen. I yrkesförberedande program lägger lärarna större vikt vid att skapa vardags- och yrkesrelevans samt att anpassa undervisningen efter en mer heterogen gruppsammansättning, med avsikt på intresse och ambitionsnivå.The aim of this study is to explore how biology teachers describe their experimental science education and what factors effects how they are implemented. It especially explores the differences between teaching students in vocational and university-preparatory programs in Swedish secondary school. The study is based on interviews with teachers and the material was analyzed by looking for common themes. The results show that teachers are influenced by things like lack of time, limited resources, and not having opportunities to work with half-sized classes. Labs are used not only to explain theory but also to get students more interested by creating meaningful connections to their own interests and experiences. According to the teachers, the biggest differences between the programs are related to student interest, motivation, and the need to make the content meaningful and relevant. Because of this, teachers in vocational programs focus more on showing how the subject connects to everyday life and future jobs. The study shows that teachers make thoughtful choices in their teaching, with the goal of helping students build a basic understanding of science that they can use in everyday life and as a part of society.swescience education, natural science, laboratory work, teacher perspectives, science for all, science for citizenship, general education, vocational educationFörutsättningar för laborativ undervisning i naturkunskap. Lärares syn på programtillhörighetens betydelseText