Andréason, JennieEliasson, Ann-CharlotteJakobsson, Maria2025-09-012025-09-012025-09-01https://hdl.handle.net/2077/89475Syftet med studien är att undersöka specialpedagogers arbete med att utveckla lärares relationella kompetens inom skolans främjande och förebyggande arbete. Frågeställningarna innefattar vilka levda erfarenheter deltagarna har av relationer, vilka strategier de använder samt vilka utmaningar och hinder de möter i detta arbete. Tidigare forskning visar att goda relationer mellan lärare och elever främjar studieresultat, motivation och en inkluderande lärmiljö, medan bristande kompetens kan problematisera dessa relationer. Studien använder en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer av 12 specialpedagoger. Studien har en fenomenologisk ansats, den teoretiska utgångspunkten är fenomenologi, där individens levda erfarenheter står i centrum. Urvalet är målstyrt för att generera rik empiri av deltagarnas levda erfarenheter. Det empiriska materialet analyseras med fenomenologi och den hermeneutiska cirkeln för att skapa fördjupad förståelse. Resultaten relateras till tidigare forskning och fenomenologisk teori. Där framkommer det att specialpedagogens roll är betydelsefull för att stödja lärare i att utveckla en relationell kompetens och deltagarna beskriver att goda relationer är avgörande för dem att utöva sitt arbete. Strategier inkluderar bland annat; handledning, kollegialt lärande, kompetens-utveckling och hänsyn till individuella behov. Möjliggörande faktorer är nyfikenhet och engagemang hos lärare, medan hinder bland annat utgörs av hög arbetsbelastning, tidsbrist och brister i kommunikation. Studien bidrar med insikter om specialpedagogiskt arbete för att utveckla relationell kompetens hos lärare, vilka strategier de använder samt vilka utmaningar och hinder som kan uppkomma. Förslag på vidare forskning inkluderar ett större urval av deltagare, andra datainsamlingsmetoder, samt intervjuer med elever och lärare för att förstå deras perspektiv på relationell kompetens.swerelationerRelationell pedagogikRelationell kompetensFenomenologiskSpecialpedagogikSpecialpedagogerRelationellt arbete i skolan En fenomenologisk intervjustudie om specialpedagogers levda erfarenheter av att främja och utveckla lärares relationella kompetens i skolanText