Hernborg Höglund, Elisabeth2025-10-012025-10-012025-10-01https://hdl.handle.net/2077/89772Syfte: Syftet med översikten är att analysera forskning om stora barngrupper i förskolan med särskilt fokus på konsekvenser för barn med behov av särskilt stöd. Dessutom eftersträvas att identifiera pedagogiska strategier som kan tillämpas för att möta dessa barns behov i större grupper. Översikten bygger på en strukturerad litteratursökning i relevanta databaser med fokus på förskola, särskilt stöd och inkludering. De utvalda studierna har tematiskt analyserats för att identifiera återkommande mönster och centrala resultat. Studiens utgångspunkt är att barngrupperna i den svenska förskolan växer, samtidigt som ambitionen kvarstår att alla barn – även de med särskilda behov – ska inkluderas i den ordinarie verksamheten. Trots detta finns begränsad forskning om hur stora barngrupper faktiskt påverkar dessa barns utveckling och möjligheter till stöd. Metod: Studien genomfördes som en strukturerad litteraturöversikt, där vetenskapliga publikationer identifierades, granskades och analyserades i syfte att kartlägga och syntetisera det aktuella forskningsläget inom stora barngrupper och barn med behov av stöd. Resultat: I takt med att barngruppernas storlek ökar inom förskolan har frågor om kvalitet, likvärdighet och tillgänglighet blivit särskilt centrala – inte minst för barn med behov av särskilt stöd. Denna forskningsöversikt undersöker hur stora barngrupper påverkar möjligheterna att tillgodose dessa barns rätt till 3 delaktighet, individualiserat stöd och meningsfullt lärande. Genom att sammanställa nationell och internationell forskning framträder en komplex bild där organisatoriska faktorer, pedagogisk kompetens och gruppsammansättning har stor betydelse för hur inkluderande arbetet blir i praktikenswepreschool, child group size, special support, inclusion, participation, pedagogical strategiesBARN MED BEHOV AV SÄRSKILT STÖD I STORA BARNGRUPPER En strukturerad forskningsöversiktText