Carlsson, JennieSvensson, Niklas2006-06-292006-06-292006http://hdl.handle.net/2077/582Abstract Titel: Kostnadsfri skola- hur påverkar det ämnet Idrott och hälsa? Författare: Jennie Carlsson och Niklas Svensson Typ av arbete: Examensarbete (10p) Handledare: Viljo Telinius Examinator: Sten Båth Program: Nya Lärarprogrammet, Sociologiska institutionen, Göteborgs Universitet Datum: Maj 2006 (Rapportnummer: VT06-2611-32) Syfte/Frågeställning I vår studie undersöker vi om det är den kostnadsfria skolan eller andra kringliggande problem, som gör att momenten orientering, simning och friluftsliv idag inte är så frekvent förekommande i Idrott och hälsa. Undersökningen syftar till att besvara frågor kring hur idrottslärare i Sverige tycker att kostnadsfri skola påverkar deras undervisning, samt hur momenten orientering, simning och friluftsliv upplevs. Detta med tanke på hur det idag trycks på likvärdig skola och likvärdig betygssättning. Nyckelord/sökord Följande nyckelord/sökord har använts i vår uppsats: ”kostnadsfri skola”, ”Idrott och hälsa”, ”likvärdig betygssättning”, ”kostnader i skolan” och ”lagen om kostnadsfri skola”. Metod Metoden vi använt oss av är en kvantitativ undersökning i form av en enkät. Resultat Ett tydligt resultat i undersökningen är att kravet på kostnadsfri skola har skärpts under de senaste åren, således finns det en ökad medvetenhet om lagen bland lärarna. Många idrottslärare anger att budgeten för Idrott och hälsa är knapp, samt att momenten orientering, simning och friluftsliv är problematiska. Undersökningen visar på att det finns skillnader mellan skolorna om hur lagen om kostnadsfri skola efterlevs, samt även på skillnader i idrottsundervisningen. Beroende på lärarnas budget i ämnet har kursplanen olika utseende, vilket påverkar likvärdigheten i idrottslärarnas betygsättning.640547 bytesapplication/pdfsweIdrott och hälsalagen om kostnadsfri skolakostnader i skolankostnadsfri skolalikvärdig betygssättningKostnadsfri skola- hur påverkar det ämnet Idrott och hälsa?Text