Wingfors, Simone2024-10-232024-10-232024https://hdl.handle.net/2077/83822Europakommissionen och OECD framhåller kreativitet som en viktig kompetens att främja inom utbildningssystemet. Kreativitet hos individer går att öva på och utveckla och i kursplanen för slöjd hävdas att slöjdämnet utvecklar kreativiteten. Syftet med studien har varit att belysa hur slöjdlärare resonerar kring kreativitet och dess roll i slöjdundervisningen. Genom semistrukturerade intervjuer med sex slöjdlärare har en kvalitativ undersökning genomförts. Studien tar sin utgångspunkt i hur lärande kan förstås utifrån ett sociokulturellt perspektiv med särskilt fokus på Vygotskijs idéer om fantasins och kreativitetens roll. Resultaten har analyserats utifrån en egen tolkning av Vygotskijs teori om fantasins förutsättningar. Resultaten indikerar att majoriteten av lärarna anser att kreativitet är en central del av slöjdundervisningen och att undervisning för att främja kreativitet är viktig. Dock identifieras flera hinder för kreativa processer, däribland skolorganisatoriska aspekter så som tidsbrist, besparingar och betygspress. Dessutom kan elevers rädslor och brist på tålamod, samt lärarnas förhållningssätt utmana möjligheterna till kreativitet. För att främja kreativitet framhålls betydelsen av att eleverna besitter grundläggande kunskaper inom det de förväntas vara kreativa inom. Som främjande framhävs även tydliga ramar för skapandet, att eleverna känner inre motivation, samt en trygg lärandemiljö där misslyckanden är tillåtna. I studien betonas att lärare aktivt bör utforska och sträva efter en förståelse av innebörden av kreativitet samt hur den kan uttryckas inom slöjdundervisningen och hos eleverna. Avslutningsvis lyfts hur vi behöver öppna blicken för alternativa framtider och vikten av att förbereda eleverna för att möta kommande utmaningar med öppenhet och innovativt tänkande.swekreativitetSlöjdslöjdundervisningpraktisk-estetiskaSjälvständigt arbete (examensarbete) 2 för lärare åk 7-9Kreativitet för framtidenEn kvalitativ intervjustudie om kreativitetens roll i slöjdundervisningenText