Granberg, CarinaHudson, BrianBodén, AnnelieScherp, Hans-ÅkeScherp, Gun-BrittLiljeqvist, HåkanJohansson, MagnusÖsterlund, Dag2009-12-102009-12-102009http://hdl.handle.net/2077/21543P@rableprojektet genomfördes under åren 2007 - 2008.P@rable-projektet har fokuserat IT-stödda processbaserade arbetsformer. Lärarutbildningar och VFU-skolor i Karlstad, Linköping och Umeå har deltagit i projektet. De arbetsformer som studerats är föreställningskartor, digital portfolio och bloggar. Dessa har syftat till att ge de studerande ramverk för att dokumentera och/eller reflektera över sitt eget lärande samt koppla samman teori och praktik under VFU. I processarbetet har även lärarnas roll, lärarutbildare och lärare vid VFU-skolor, fokuserats. Projektet pekar på studenternas behov av att reflektera och knyta samman teori och praktik och de utprovade arbetsformernas potential att uppfylla dessa behov. De problem som framkommit rör i första hand struktur och organisation av lärarutbildning som helhet och samarbete med VFU-enheter i synnerhet.16 s.sweBlended learningProcessbeserade arbetsformerVFUFöreställningskartorPortfolioBloggarP@rable ProjectProcess Based Assessment through Blended LearningText