Carlsson, LinnéaAndersson, Madeleine2016-09-062016-09-062016-09-06http://hdl.handle.net/2077/46596Bakgrund Ett stort ansvar företag har är att framställa finansiella rapporter och sköta sin ekonomi i enlighet med rådande lagar angående bokföring. Många företag idag är kritiska till att redovisningen är för komplicerad och anser att den är för dyr i förhållande till nyttan. Nyttan tillhandatas utav externa intressenter medan kostnaden hänförs till företaget internt. Hur stor är nyttan kontra kostnaden för årsredovisningar i ett innovativt designföretag i Sverige och används årsredovisningen internt för att kunna ta tillvara på nyttan? Syfte Studien syftar till att försöka förstå hur ett designföretag i Sverige ställer sig till kostnaden med att producera årsredovisningar i enlighet med gällande regelverk samt hur nyttan eventuellt tas tillvara på internt. Studien ämnar även försöka ta reda på generella uppfattningar om nyttan som kan utvinnas med att använda årsredovisningar inom företaget. Urval Företag i Sverige, verksamma i en innovativ bransch. Metod Studien är en fallstudie och intervjuer har genomförts med fyra respondenter på HOPE Production och HOPE Retail. Respondenternas svar har ställts i relation till den teoretiska referensramen. Svaren och den framtagna teorin analyseras därefter i ett eget kapitel. Slutsatser Nytt användningsområde av årsredovisningen har identifierats genom att användas som utbildningsmaterial. Förslag till fortsatt forskning En intressant aspekt vore att inkludera fler småföretag inom modebranschen alternativt fastställa någon form av modell för att tillvarata nyttan.sweÅrsredovisning, Innovativa företag, ModebranschNytta kontra kostnad i en innovativ bransch- Hur utnyttjas och kommuniceras årsredovisningen internt?Text