Ekstrand, HenrikKarlsson, Sandra2024-07-022024-07-022024-07-02https://hdl.handle.net/2077/82154Andelen unga med intellektuell funktionsnedsättning som kommer i arbete efter avslutad gymnasieutbildning är oproportionerlig låg. Forskningsläget visar på en bild av en marginaliserad grupp i samhället som i övergången mellan skola och arbetsliv ställs inför en komplex verklighet med flera inblandade aktörer. Elevernas möjlighet att under gymnasietiden prova olika typer av arbete nämns som en av flera framgångsfaktorer för anställning men elevernas röster om betydelsen av arbetsplatsförlagt lärande, apl, saknas i stort sett helt inom forskningen. Syftet med studien var att undersöka hur några elever som avslutat sina studier på anpassad gymnasieutbildning upplevde och erfor lärande på apl och syftet var också att undersöka deras uppfattning om betydelsen av apl för att komma in på arbetsmarknaden, vilket preciserades i följande frågeställningar: Vilka erfarenheter av och uppfattningar om lärande på sin apl-plats har tidigare elever på anpassat gymnasium? Vilken betydelse anser eleverna att apl har för möjligheten till anställning? Studien tog sin teoretiska utgångspunkt i sociokulturellt och specialpedagogiskt perspektiv och metoden som användes var semistrukturerade kvalitativa intervjuer som sedan analyserades tematiskt. Resultatet visade att apl givit studiens deltagare viktiga erfarenheter och yrkesrelaterade färdigheter som för de flesta lett till sysselsättning och arbete. Trots att skolorna hade arbetat på liknade sätt med apl var fyra av studiens elva deltagare utan sysselsättning vid tiden för intervjuerna. Skolans förmåga att anpassa och tillgodose elevernas behov och intresse för att få till en fungerande apl var också central. Handledarens bemötande och relation till eleverna samt möjligheten till individuella anpassningar var ytterligare faktorer som bidrog till ökat lärande för eleverna. Utifrån resultatet dras slutsatsen att apl är en mycket viktig faktor för att elever med intellektuell funktionsnedsättning ska komma i anställning. Apl hjälper till att sänka trösklarna ut till arbetslivet för målgruppen. Apl ökar elevernas yrkesförmåga och för flera av deltagarna också sättet att se på sin funktionsnedsättning. Skolornas arbete med apl måste prioriteras på organisatorisk nivå.sweanpassat gymnasiumintellektuell funktionsnedsättningarbetsplatsförlagt lärande (apl)kvalitativ intervju“Det finns alltid allting att lära sig” En kvalitativ intervjustudie om tidigare elevers erfarenhet av lärande på apl och betydelsen av apl för anställning efter anpassad gymnasieutbildningText