Ewert, ThyraRolfson, Matilda2025-08-112025-08-112025-08-11https://hdl.handle.net/2077/89259Sustainability has become an increasingly important topic in today’s society, reflected in the enhanced attention on corporate sustainability reporting. As a response to the need for transparent and comparable sustainability information, the EU Commission published the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). The directive entails extensive reporting requirements, expanded reporting for the company’s value chain, and harmonizes sustainability reporting for companies operating within the EU. Since the directive is newly introduced, there is limited existing literature, which contributes to a research gap that this study intends to fill. The purpose of this study is to explore Swedish real estate companies’ attitudes and stances towards CSRD, and which driving forces are most prominent for its adoption. To achieve this purpose, 12 semi-structured interviews were conducted with professionals, all of whom had a close connection to or worked in the real estate industry. The interview data was analyzed through thematic coding and interpreted within the theoretical perspective of stakeholder influence and organizational legitimacy. The findings reveal that the attitude and approach of real estate companies to CSRD are influenced by several underlying factors. The most prominent were the size of the company, the difference in professional background, and how far the company has come in implementing the directive. Overall, Swedish real estate companies are found to have a generally positive attitude towards the purpose of CSRD, though several significant challenges were highlighted. The main drivers to implement CSRD appear somewhat twofold. On the one hand, companies are driven by external stakeholders and the pursuit of increased legitimacy. On the other hand, they are motivated by internal engagement and a desire to contribute to a sustainable transition. Thus, companies are motivated by more factors than just the need to comply with the law. These insights may be valuable for regulators who can apply this knowledge in the formulation of new regulations or the improvement of existing ones. External stakeholders may also benefit from an understanding of what drives companies in their transformation efforts. Note: The report is written in Swedish. Keywords: Corporate Sustainability Reporting Directive, CSRD, real estate sector, legitimacy, stakeholders, sustainability reporting, Omnibus, driversHållbarhet är en allt mer central diskussion i dagens samhälle, vilket för företag avspeglas i det ökade fokuset på hållbarhetsrapportering. EU-kommisionen publicerade direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) som uppstod ur behovet av transparent och jämförbar hållbarhetsinformation. Direktivet medför omfattande rapporteringskrav, utökad rapportering för företagets värdekedja samt harmoniserar hållbarhetsrapportering för företag verksamma inom EU. Eftersom direktivet är nyintroducerat finns begränsad tidigare litteratur, vilket bidrar till en forskningslucka som denna studie ämnar att fylla. Syftet med studien är att undersöka svenska fastighetsföretags attityd och inställning till CSRD samt vilka drivkrafter som är mest framträdande för företagen i efterlevnad av direktivet. För att uppfylla syftet genomfördes 12 semistrukturerade intervjuer med olika yrkesroller som samtliga har nära koppling till eller arbetar i fastighetsbranschen. Intervjudatan sammanställdes och analyserades via tematisk kodning för att diskuteras och tolkas inom teoretiska perspektiven av intressentpåverkan och organisatorisk legitimitet. Studiens resultat visar att flera bakomliggande faktorer formar fastighetsföretagens attityd och inställning till CSRD. Mest framträdande var storleken på bolaget, skillnaden i professionell bakgrund samt hur långt företaget kommit i efterlevnaden av direktivet. Svenska fastighetsföretag konstateras ha en generellt positiv inställning till syftet med CSRD, samtidigt som flera betydande utmaningar framhålls. De främsta drivkrafterna för företags efterlevnad uppges vara något tudelade. Å ena sidan drivs företagen av externa intressenter samt ökad legitimitet, å andra sidan drivs företagen av ett internt engagemang och motiveras av att kunna bidra till en hållbar omställning. Sammantaget drivs företag av flera faktorer och inte enbart av laguppfyllnad. Dessa insikter kan vara användbara för reglerande organ som kan tillämpa denna kunskap vid utformning av nya regelverk eller vid förbättring av befintliga. Även externa intressenter kan dra nytta av förståelsen för vad som driver företagen i sitt omställningsarbete.sweCorporate Sustainability Reporting DirectiveCSRDfastighetsbranschenlegitimitetintressenterhållbarhetsrapporteringOmnibusdrivkrafterCSRD i praktiken: en kvalitativ studie om fastighetsbranschens uppfattning av CSRDText