Ståhlbrand, AlvaGerle, Alice2024-02-052024-02-052024https://hdl.handle.net/2077/79730Sedan 1980-talet har flera studier uttryckt oro för den skolgrammatiska traditionen. Flera forskare menar att grammatikundervisningen behöver integreras i svenskämnets andra moment för att fylla en funktion, men det finns meningsskiljaktigheter när det kommer till hur lärarna ser på dessa två sätt att undervisa i grammatik. Arbetet utgår från två frågeställningar vars syfte är att sammanställa vad forskningen från 1980-talet fram till nu säger om hur elevers kunskaper påverkas av att integreras och kontextualiseras i undervisningen. Arbetet har även som utgångspunkt att ta reda på hur elevers grammatikkunskaper påverkas av att eleven har traditionell eller integrerad grammatikundervisning, samt vilka för- och nackdelar som kan finnas med dessa tillvägagångssätt. Resultaten tyder på att kontextualiserad grammatikundervisning kan ha fler fördelar för elevernas inlärning än vad den traditionella grammatikundervisningen har. Resultatet har dock visat att det behövs mer forskning inom Detta.27sweTraditionell grammatikundervisningkontextualiserad grammatikundervisningkontextualiseringgrammatikundervisninggrammatikintegreringGrammatik i kris: vägen framåt för grammatiken En forskningsöversikt om traditionell och integrerad grammatikundervisningGrammar in crisis: The way forward for grammarText