Bornefalk, CathrinEriksson, Anna2011-02-282011-02-282011-02-28http://hdl.handle.net/2077/24733Skolverket (2005) menar att den svenska skolan behöver en gemensam målsättning då det gäller arbetet med inflytande i skolan. Forskare i ämnet är eniga om elevinflytandets goda verkningar, men skiljer sig i uppfattning om vilka förutsättningar som krävs, hur omfattande arbetet med elevinflytande i skolan bör vara och hur det kan utformas. Skolämnet hem- och konsumentkunskap bygger på fyra perspektiv som skall genomsyra undervisningen. Syftet med ämnet hem- och konsumentkunskap är att skapa erfarenheter inom fyra kunskapsområden nämligen social gemenskap, mat och måltider, boende samt konsumentekonomi. Skolans styrdokument är tydliga med att elevinflytande skall vara ett inslag i skolan. Nationella Utvärderingen (2003) visar att lärares och elevers uppfattning angående omfattningen av inflytande skiljer sig. Denna kvantitativa undersökning utfördes i fyra niondeklasser och syftade till att undersöka elevers erfarenheter och önskemål gällande inflytande i skolämnet hem- och konsumentkunskap. För att kunna undersöka detta utförde vi enkätundersökningar. Studiens resultat visade att färre elever anser sig få vara med och påverka undervisningen i förhållande till hur många elever som vill vara med och planera undervisningen. Resultatet visade vidare att en majoritet av elever är nöjda men undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap.sweelevinflytandestyrdokumenthem- och konsumentkunskaperfarenheterönskemålElevinflytande en fråga om att se det stora i det lilla?Om skolämnet hem- och konsumentkunskap ur ett elevperspektivText