Johansson, PernillaUlvestam-Sjöbleke, Anna2008-10-302008-10-302008http://hdl.handle.net/2077/18499Vårt syfte med den här studien var att ta reda på hur förskolebarn samspelade i Syfte: den fria leken. Vi ville också ta reda på vad förskolebarn kunde lära sig genom att leka med bilar i den fria leken. Våra frågeställningar var: Frågeställningar: · Hur samspelade förskolebarn när de lekte med bilar? · Kunde vi se att något lärande ägde rum, och i så fall vad var det förskolebarn lärde sig i den fria leken med bilar? Vi valde att göra en kvalitativ undersökning. Vi filmade förskolebarn i den Metod: fria leken när de lekte med bilar. Vi observerade och antecknade när förskolebarn lekte med bilar i den fria leken. Resultatet visade att samspelet fungerade bra när alla barn var införstådda med Resultat: de lekregler som rådde och att det var viktigt att barnen kunde läsa av lekregler och koder för att kunna delta i leken. Vårt resultat visade också att barnen lärde sig mycket genom att leka med bilar: samspel, kommunikation, lekregler, matematik och de lärde sig också saker av varandra. Eftersom vårt resultat visade hur mycket barnen lärde sig i den fria leken, t.o.m. Betydelse för läraryrket: i en så liten lek som billeken, var det viktigt att pedagoger såg över sina tidsrutiner. Ibland kanske avbrotten var onödiga. För att se vad barnen kunde lära sig i leken och för att kunna stötta de barn som behövde hjälp med att leka borde pedagogerna ibland delta aktivt i barns lek.svförskolebarnbilleksamspellekreglerfri lek,"Här ska vita bilar parkera" en studie om förskolebarns lek med bilar.C