Nilsson, AndreasJonson, Martin2002-12-072007-01-162007-01-162001http://hdl.handle.net/2077/1269Ny teknik möjliggör nya organisations- och samarbetsformer. Öppna organisationer med fokus på kärnverksamhet är utgångspunkt för dessa typer av verksamheter. Samarbete mellan dessa bolag kallas nätverk. Det är problematiskt att få nätverkets aktörer att arbeta mot samma mål. För att uppnå detta krävs strategisk samverkan. Den strategiska samverkan måste utgå ifrån och baseras på information. Denna uppsats visar ett praktiskt tillvägagångssätt på hur man skapar underlag för strategisk samverkan i nätverk. Angreppssättet bygger på en teoretisk baserad metod som tillämpas och utvärderas i form av en fallstudie. Slutsatser dras från både metodtillämpning i empirin samt utvärdering av metoden. Studien visar att ett underlag för strategisk samverkan i nätverk skall utgå ifrån varje aktörs syn på sin verksamhet i nätverket. Genom att analysera respektive aktörs syn erhålls relevant underlag för att bedriva strategisk samverkan.363356 bytesapplication/pdfsvStrategisk samverkan i nätvergD