Röllgårdh, Sanna2024-08-272024-08-272024-08-27https://hdl.handle.net/2077/83189Syfte: Att sammanställa forskning om barns sexualitet inom det samhällsvetenskapliga och pedagogiska fältet, för att ta reda på hur diskurser kring barns sexualitet ser ut i nutidens (2000 – 2024) förskole-kontext inom Europa. Metod: Strukturerad forskningsöversikt med systematiskt tillvägagångssätt. Resultat: En rädsla för sexuella övergrepp mot barn samt bilden av barn som oskyldiga och icke sexuella dominerar fortfarande forskningen om barns sexualitet (i förskolan). Under 2020-talet har mer forskning bedrivits om andra aspekter av barns sexualitet och med en mer positiv bild av barns sexualitet som naturligt, vilket kan tyda på att en ny diskurs där barns rätt till både skydd från skadlig sexualitet och utforskande av sexualitet får plats har börjat formas.sweBarn, Sexualitet, Förskola, Vuxnas betydelseBARNS SEXUALITET I FÖRSKOLAN En strukturerad forskningsöversiktText