Bojovic, Dali2023-06-282023-06-282023-06-28https://hdl.handle.net/2077/77437Dancehallens uppkomst började i så kallade ghetton i Kingston på Jamaica. Det var ett sätt för unga människor i dessa områden att få höras och synas och en möjlighet till ett bättre liv. Dancehall är en del av den Jamaicanska kulturen och den genomsyrar mycket av det jamaicanska samhället. Men denna “dancehallkultur” har även blivit världskänd och är ett globalt fenomen som har anhängare och utövare världen över. Denna dansform är i mångt och mycket förknippad med hypersexualitet, även något vulgärt, kvinnoförnedrande och objektifierande. Eftersom den anspelar på sexuella och erotiska antydningar, både i sång, text och dans där vissa kroppsdelar är i fokus. Mitt syfte med denna studie är att undersöka dancehall som ett explicit företeelse med sina sensuella och erotiska antydningar i dansen och musiken, utifrån ett inifrånperspektiv. Jag har utgått ifrån människors egna röster, genom att koncentrera mig på kvinnliga dancehalldansare, där jag har fokuserat på rörelser, förkroppsligad upplevelse, makt, subjektivitet, den egna sexualiteten genom dancehall samt extatiska upplevelser. Mitt syfte är även att undersöka vilken betydelse och inverkan dancehall har på dessa utövare, och hur de själva ser på dancehall. Jag har utgått från semistrukturerade intervjuer med nio kvinnor från Sverige och Europa som håller på med dancehall professionellt. Examensarbetet är skrivet på svenska.sweDancehallsubjektivitetagenssexualitetförkroppsligad upplevelseDANCEHALL FROM ABROAD; En studie om agens, subjektivitet, sexualitet och förkroppsligad upplevelse.Text