Luvö, Thomas2015-09-232015-09-232015-09-23http://hdl.handle.net/2077/40633En experimentell studie om huruvida intellektuell problemlösning i små grupper påverkas av gruppmedlemmarnas roller. Huvudhypotesen var att gruppens prestation försämras om gruppmedlemmarna tilldelas roller med olika ansvarsområden. Försöksdeltagarna (N = 54) löste ett intellektuellt bokstav-till-sifferproblem i grupper om tre personer. Ingen skillnad i prestation uppmättes mellan grupperna där gruppmedlemmarna tilldelats roller och grupperna där gruppmedlemmarna ej tilldelats roller. Gruppernas prestation korrelerade däremot positivt med hur väl gruppmedlemmarna kände varandra före experimentet. Gruppmedlemmarna som ej tilldelats roller var även mer tillfreds och mer positiva till varandra än de som hade tilldelats roller. Tillämpningen av dessa resultat är att personerna i en liten grupp behöver lära känna varandra väl för att tillsammans bli högpresterande och att roller ej bör användas i små grupper. Även ytterligare hypoteser, slutsatser och implikationer diskuteras.sweProblemlösning i små grupper: tilldelade rollers betydelse för prestation och tillfredsställelseText