Olofsson, Mikael2024-08-012024-08-012024-08-01https://hdl.handle.net/2077/82623I uppsatsen undersöks vad som kännetecknar texter skrivna av nyanlända ungdomar inom språkintroduktion i relation till bedömningsstödet Bygga svenska (BS). Utgångspunkten för analysen är elevernas skrivande i två genrer: återgivande och argumenterande. I dessa undersöks grundläggande grammatisk språkbehärskning, utifrån processbarhetsteorin, samt graden av skriftspråklighet utifrån förekomst av utbyggda nominalfraser och grammatiska metaforer (GM). Analysresultaten ställs i relation till beskrivningarna av skrivutveckling i BS. Generellt visar resultaten en stor spridning i elevernas nivå i skrivutveckling, där vissa drag är mer framträdande än andra. Varken förmåga att processa grundläggande grammatiska strukturer eller förmåga till utbyggnad av nominalfraser visar på generellt hög nivå i skrivutveckling. Utmärkande är däremot elevernas användning av GM i argumenterande text: hög användning av GM sammanfaller med högre steg i BS. Vidare indikerar resultaten att en skrivundervisning med relevant stöttning ger nyanlända elever möjlighet att skriva i en avancerad genre, trots att de befinner sig i en tidig fas av skrivutvecklingen. Här kan BS, med sitt formativa syfte, fylla en viktig funktion för lärare och elever i andraspråksundervisningen.swesvenska som andraspråkspråkintroduktionbedömning av skrivutvecklinggrammatisk metaforBygga svenskaNyanlända ungdomars skrivutveckling i svenska som andraspråk – en undersökning i relation till bedömningsstödet Bygga svenskaText