Blom Pommerening, Matilda2024-10-232024-10-232024https://hdl.handle.net/2077/83818Studiens syfte var att belysa slöjdlärarens uppfattning om sitt agerande i undervisningen i relation till hantverksmässig och didaktisk kompetens. Frågor som besvarades av studien var: Hur och på vilket sätt slöjdlärare menar att de agerar vid instruktion av ett arbetsområde och vid påföljande undervisning samt vilka och med vilken motiveringar val görs i undervisningen i förhållande till slöjdlärarens kompetens. Studien genomfördes som kvalitativ enkätstudie med kvasi-kvantifierande inslag. Enkäten skickades ut digitalt till verksamma slöjdlärare i Sverige. Enkäten hade kvantitativa delar som sammanställdes i univariat analys som i sin tur analyserades med fenomenografisk analys tillsammans med den kvalitativa data som öppna frågor gav. Resultatet visade att slöjdlärare agerade utifrån tre kategorier anknutna till slöjdlärares uppfattning av sitt agerande i undervisningen. När lärare motiverat sina val och ageranden i slöjdundervisningen har valen kopplats till antingen hantverksmässig kompetens, didaktisk kompetens och/eller till olika hinder och möjligheter som påverkat lärarens val i undervisningen.sweSjälvständigt arbete (examensarbete) 2 för lärare åk 7-9SlöjdslöjdlärarekompetensundervisningfenomenografiSlöjdlärarens kompetens i förhållande till undervisningenEn enkätundersökning om lärarens agerande i undervisningen i relation till hantverksmässig och didaktisk kompetensText