Kavak, Jamila2023-02-162023-02-162023https://hdl.handle.net/2077/74988Ämnet hem- och konsumentkunskap är starkt förknippat med det praktiska arbetet inom ämnet, som en stor del av undervisningen går ut på. Begreppet kunskap-i-handling, som definierar ämnet och ger det dess särart, används för att beskriva hem- och konsumentkunskap som ett processämne. Be- dömningen av elevernas praktiska färdigheter och kunskaper är en betydande del av läroplanen för hem- och konsumentkunskap, vilket kan vara utmanande för lärarna inom ämnet. Syftet med studi- en är att belysa om lärarnas uppfattningar kring likvärdig bedömning i samband med de praktiskt arbetet inom hem- och konsumentkunskap samt att redogöra vilka bedömningsmetoder som lärare inom ämnet använder sig av. Metoden för studien var semistrukturerade intervjuer och detta valdes för att få en bild av lärares erfarenheter och åsikter kring bedömning av det praktiska arbetet inom ämnet. Resultatet tyder på att lärarnas uppfattningar av likvärdig bedömning inte skiljer sig åt i stor grad samt att deras bedömningsstrategier har flera likheter. Resultatet lyfter även upp vilka möjlig- heter och utmaningar som finns med bedömning inom de praktiska momenten och vad som kan göra det utmanande att bedöma eleverna rättvist. Studiens slutsats tyder på att den praktiska be- dömningen är en svår process. Varje lärare har sitt tillvägagångssätt för att stödja elevernas lärande och bidra till likvärdig bedömning. Oavsett vilket förhållningssätt läraren väljer, finns det fortfarande förbättringspotential.sweHem- och konsumentkunskappraktiska kunskaperbedömninglikvärdighetAtt bedöma praktiska moment. Lärares uppfattningar kring likvärdig bedömning inom de praktiska momenten i hem- och konsumentkunskapText